SkanPers Kommunikation

TjanstePortlen.se

Din profil på LinkedIn blir ditt personliga varumärke. Vårda det väl!
Genom en proffsig, uppdaterad och aktuell profil kan du ses av potentiella arbetsgivare och affärskontakter
i Sverige och utomlands. Det är viktigt att innehållet är uppdaterad information och framställer dig på ett så professionellt sätt som möjligt. Det mest grundläggande med att synas på LinkedIn är att ha en komplett profil. Du får god hjälp av systemet, men glöm ej att tänka själv!

Vad är mitt syfte med att synas på LinkedIn? Hur vill jag synas? I vilket sammanhang? Vad vill jag visa upp för kompetens?

Viktigt att tänka på för att få en komplett profil:

  1. Proffsig bild. Förstärk första intrycket, skapa trovärdighet och en bra bild ger ett seriöst intryck
  2. Titel/Yrkesrubriken. Du kan använda 120 tecken, se till att använda den raden på ett klokt sätt då den rankar högt i sökordsoptimering. Vilka ord vill du ha träff på? Använd maxlängd och skriv långt och beskrivande hellre än kort och formellt. 
  3. Sammanfattning. Skriv om dig, var ärlig och låt besökaren få en inblick i vem du är. Fokusera på din kompetens, vad du kan och kanske kort om varför du är med på Linkedin? Söker du nytt jobb, nya uppdrag, för att nätverka eller hålla koll på gamla kollegor? Berätta om dina styrkor och dina ambitioner.Var dig själv!
  4. Erfarenhet. Beskriva vad du gör och har gjort på respektive arbete. Berätta vad du gjort och vad du åstadkommit, men håll det kort och koncist. Samla alla dina jobb, erfarenheter, utbildningar, projekt eller annat kul du har med dig i bagaget för att göra just din profil så intressant som möjligt. Håll fokus på vilka sökord du vill vara synlig på.
  5. Portfolio. Idag finns möjligheten att lägga till din portfolio, olika projekt, youtube klipp eller slideshare, nyttja potensialen till att visa vem du är och vad du gör. 
  6. Språk. Du kan skapa din profil på fler språk, tänk till VAR finns dina kunder. Vi återkommer med mer information kring hur du gör.
  7. Kompetenser och expertis. Skriv upp till 50 olika sökord. Tänk på språket här. Om du har hela din profil på engelska så kommer du inte komma upp i sökningar på svenska. Om du har sökord på båda språken är du följaktligen maximalt sökbar.
  8. Rekommendationer. Det är något du efterfrågar själv från dina förstahandskontakter. Det ser självklart bra ut att ha några personer som har skrivit goda rekommendationer om dig.
  9. Gör som havet - våga! Du måste visa vem du är. Det gör du genom att medverka och bjuda på din kunskap. Gå med i grupper, medverka aktivt i dialogen, ställ frågor eller skapa en diskution. Det är ett jättebra sätt att synas och att locka folk till din profil.
  10. Uppdatera löpande dina kompetenser och expertis områden


Enligt statistik från LinkedIn får kompletta profiler upp till 40 gånger fler besökare än de som inte har färdigställts till 100 procent. Lycka till med att optimera din profil, vi återkommer med flera tips och råd.

//Team Tjänsteportalen
Del av SkanPers Kommunikation AB