SkanPers Kommunikation

TjanstePortlen.se

30-minutersmetoden

- Som strukturerar ditt jobbsökande.

Kategorier


Tag Cloud



En längre tids arbetslöshet leder lätt till uppgivenhet, förvirring och en oförmåga att få något gjort. Om du känner att du inte vet vad du ska göra, känner hopplöshet och att det känns meningslöst och allmänt förvirrat så är 30-minutersmetoden perfekt för dig. Den hjälper dig att få struktur på ditt jobbsökande och att arbeta mer effektivt i ditt jobbsökande. Det är också det perfekta verktyget för att få något gjort.

30-minutersmetoden

September 19, 2012 at 9:45 AM

Stämmer något av nedanstående in på dig så kommer 30-minutersmetoden hjälpa dig:

Har du massor med saker att göra?

En massa surdegar som bara ligger och tynger?

Vet du inte var du ska börja?

Känns det som om du aldrig blir klar?

Svårt att komma ihåg vad du har att göra och vad du har gjort?

Blir vissa saker alltid liggande?

Snurrar det bara i huvudet av allt du har att göra?

Försöker du göra flera saker samtidigt?

Får du ingenting gjort?

Skjuter du upp vissa saker? 

30 minuters-metoden hjälper dig att komma igång, få struktur och att få rätt fokus för ditt jobbsökande. Dessutom så kommer du känna att du faktiskt gör något och blir på bättre humör vilket leder till större effektivitet. Den här meroden är en riktig kick-start som får jobbsökandet att bli roligare, minskar stressen och förbättrar ditt självförtroende. Ska vi sätta igång?

30-minutersmetoden:

1.Gör en lista över dina jobbsökaraktiviteter. Det kan vara att skriva CV, söka jobb, leta jobb, jobba med sociala medier, skriva personligt brev, ringa, nätverka osv.
2.Numrera listan.
3.Har du gjort listan på datorn så gå ut på Internet och leta reda på en slumpgenerator. Slump.nu är ett bra exempel. Har du gjort listan på papper så skriver du nummer på lappar. Har du till exempel 14 saker på din lista så numrerar du 14 lappar från 1-14.
4.Slumpa ett nummer antingen på nätet eller via lapparna. Det numret motsvarar en sak på din lista.
5.Ställ äggklockan på 30 minuter och så sätter du igång och håller på tills klockan ringer. Det är inte säkert att du blir klar men då har du i alla fall börjat. Blir du klar för tidigt så kan du vila, göra något kul resten av tiden, eller så drar du ett nytt nummer.
6.Sedan är det bara att slumpa ett nytt nummer och råkar det bli något du redan har gjort så fortsätter du med det. Fast om det råkar bli något som är väldigt tråkigt så kan du slumpa igen för att varva med något som känns roligare. Men kom ihåg att lättnaden när något är klart är större om du avslutar en riktigt tråkig surdeg.

Den här metoden är speciellt effektiv för saker som du drar dig för att göra eftersom det känns överkomligt att lägga ner 30 minuter av din dag på något som ändå ska göras.

Så sätt igång och gör din lista.

Lycka till!

Tjänsteportalen delar gärna saker som inspirerar och motiverar oss. Vi vill passa på att tacka Nnyttjobb-metoder



Tags: Jobbsökande Arbetssökande Tips och råd CV
Category: Arbetssökande Jobbsökande

Kommentera gärna!

Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.