SkanPers Kommunikation

TjanstePortlen.se

Var noga med ditt varumärke! Ditt nästa jobb ska vara en win/win-situation för dig och för arbetsgivaren. Uppmaningen kommer från Linn Lindström, även känd som @DangerousDolly på twitter. 

Definiera ditt varumärke
Det här är verkligen inte svårare än man gör det! Det handlar om dina värderingar och dina drivkrafter. Det handlar om att fundera på vad som får dig att må bra, vad som är viktigt för dig och i vilka situationer du blir arg.

Fundera också på vilka arbetsuppgifter du har haft som du har gillat och om de haft något gemensamt. Att lista de arbetsuppgifter du har ogillat kan också hjälpa. 

Om du inte har funderat så mycket på dina styrkor och svagheter innan så kan det vara bra att skriva en lista här också. Var sedan medveten om dina svagheter och jobba gärna med dem, men fokusera på att hitta en arbetsplats där du arbetar med dina styrkor mer än mot dina svagheter.

Ett exempel:
Jag drivs av att känna att jag kan vara med och påverka och av att ha kontroll över min egen tid. Jag älskar också att träffa nya människor. Jag gillar att skriva och att jobba med andra mot ett gemensamt mål. Jag pratar gärna inför grupp och jag älskar att skapa engagemang hos andra. För mig är det viktigt med ärlighet och jämställdhet. Jag blir arg när människor säger en sak och gör en annan och frustrerad när man inte lär av sina misstag. Jag är väldigt flexibel, jag är snabbtänkt och lovar inget jag inte kan hålla. Jag kan dock bli otålig och tappa intresset och jag firar inte mina framgångar. Dessutom avskyr jag cold calling (kalla samtal).

Paketera erbjudandet
När du vet vad ditt varumärke består av så gäller det att paketera ditt erbjudande. Vad vill du att en arbetsgivare ska vilja ha av dig? Vilken typ av problem löser du åt din nästa arbetsgivare? Vad är dina största styrkor?

Ett exempel:
Jag är bra på att snabbt sätta mig in i uppgifter och mån om att förstå helheten, vilket gör mig till en engagerad och självgående medarbetare. Jag är bra på att informera och kommunicera med människor, därför kan jag fungera i roller där man har kontakt med många personer (internt eller extern) och där det är viktigt att kunna sätta rätt förväntningar. Jag passar också bra i roller där man behöver någon som styr upp och ser vad som behöver göras. Man kan säga att jag gärna rätar ut trassel och plogar vägen för att göra det enklare för andra.

Potentiellt samarbete = Partnerskap
Kom ihåg att du har en rättighet att skydda ditt varumärke. Att hitta rätt arbetsgivare är lika viktigt som att ingå i ett partnerskap med sitt företag. Det ska vara win/win-situation och de ska stärka ditt varumärke lika mycket som du stärker deras.

Ett exempel:

  • Ett företag som vill anställa mig för att ringa till personer från en kontaktlista de köpt är inte en arbetsgivare för mig. Det är cold calling och jag har för liten chans att påverka mitt jobb.
  • Ett företag som vill anställa mig för att intervjua deras kunder om upplevelsen med deras varumärke kan vara jättebra för mig. Jag skulle träffa nya människor, kunna skapa engagemang samt kommunicera och informera.
  • Ett företag som vill anställa mig för att koordinera ett event kan också vara jättebra. Jag skulle jobba med andra mot ett gemensamt mål, behöva vara flexibel och se vad som behöver göras. Dessutom är det troligt att man firar sin gemensamma framgång när eventet är genomfört.

Summering
När du vet vad du vill så kan du börja söka efter de arbetsplatser där du kan göra mer av det du gillar. Jämför sedan de företagen mot dina värderingar - verkar ni vilja samma saker?

De företag som vill det du vill och kan erbjuda arbetsuppgifter du gärna vill göra - vad verkar de behöva hjälp med? Stämmer deras behov med ditt erbjudande?

Läs gärna att söka jobb rätt, eller söka rätt jobb?

Lycka till i jakten på ditt drömjobb!